lördag, januari 09, 2010

Nya jobbet

Torsdag den 7 januari kl. 09.00 var en historisk dag! Då klev jag över tröskeln in på Realgymnasiet som deras nya matematik och naturkunskapslärare. Jag har mitt eget skrivbord, med fönsterplats såklart, geograf som jag är.
Morgonen hade börjat bra, jag hade sovit (dock oroligt som vanligt inför prestationsdagar) och hunnit stiga upp i tid, rastat hunden och fixat till mig själv. Men när jag satte mig i bilen körde jag tokfast i snöhelvetet vid parkeringen. Det är lika spännande varje gång att parkera där på vintern, för plogbilarna inte bort snön, den skyfflas bara runt i diverse lustiga högar. Hade man snökedjor eller en pansarvagn hade det fungerat som en utmärkt parkering. Där gick i allafall åtminstone 10 minuter åt att i raseri hacka loss snökockor runt bilen med fönsterskrapan (den blev demolerad) och bli alldeles svettig innan bilen lossnade och jag kunde köra vidare. Det skulle ju sitta fint att komma sent till jobbet första dagen... Jag körde så fort jag kunde vilket var svårt då det var extremt halt ute och vägarna var fullproppade med lastbilar grand size som körde i snigelfart. Men jag kom i tid!

På lunchen var det dags att köra hem och rasta vovven, men då lyckades jag komma ut på E4:an åt fel håll, så jag var tvungen att köra hela vägen till Alvik innan jag kunde vända hemåt. När jag kom hem hade Rusti upptäckt att det finns en diskbänk (sådär efter 4 år) och hade haft ned min fina fruktskål som låg i tusen bitar över hela golvet. De sju äpplen som låg däri var spårlöst borta... Så tiden gick och det blev ju ingen lunch för mig såklart, det var bara att åka tillbaka till jobbet igen. Dag ett var introduktionsdag med information om själva skolan. Sweet.

Dag två gjorde vi planering av arbete för nästa vecka, då eleverna kommer. Jag är nog lite nervös ändå, även om jag är rätt så övertygad om att det kommer gå bra! Jag har så lätt att ta ungdomar, vi hittar ofta snabbt en bra nivå att kommunicera på. Det som oroar mig är mina kommande föreläsningar i matematik, för det är jag inte van vid. Men egentligen kan det ju inte vara så svårt, matematik består bara av siffror och lagar. Men man måste kunna förklara på ett pedagogiskt sätt så att eleverna förstår, och kunna lagarna relativt självsäkert ändå.

Nu är det helg och jag ska plugga massor. Dels planera för nästa vecka, dels försöka komma någonstans med mitt x-jobb. Jag har gett upp min frågeställning lite grand, jag får se om jag kan ändra den eller fokusera på litteraturbaserade studier istället, eftersom intervjubaserade studier med lärare ter sig vara näst intill omöjliga. Helst vill jag bara sova. Ute i solen, utan minusgrader.

1 kommentar:

  1. Ett jättegrattis igen till jobbet :)
    Kram
    Veronica

    SvaraRadera