måndag, september 26, 2011

Smilla 1991-2011

♥ Smilla ♥
För en vecka sedan fick min underbara, gamla katt Smilla somna in och fara vidare till katthimmelen.
Hon blev ca 20 år gammal och levde ett gott och händelserikt liv. Hon hette Snowie från början men bytte till Smilla när hon kom hem till vår familj. Där var hon drottning i området och en rätt tuff dam som satte både katter och hundar på plats. Under hennes sista år bodde hon hos ex-svärfar i Umeå, och fick tillgång till både villa och fri utgång, vilket var bättre än det liv jag kunde erbjuda henne just då.
Hon var också drottningen av vedboden på landet, och drog ofta ut på rövartåg i flera dagar.
Sista turen hon tog blev 13 dagar, och hon blev antagligen instängd någonstans, något som hennes allt äldre tantkropp inte klarade av. När hon kom tillbaka var det bara blott en skugga av den prinsessa jag en gång kände. Eftersom hon har hängt med mig i största delen av mitt och hennes liv, och hon var min katt, såg jag inget annan lösning än att åka upp till Umeå för att vara den som överlät henne till hennes himmelsrike. Hon kände igen mig och visade med all den lilla kraft hon hade kvar att hon var glad att se mig. Det hela gick fint och lugnt till och hon somnade in i min famn. Jag vet att jag gjorde rätt och jag var glad att jag fick vara där. Många, många tårar grät jag över denna gamla dam den dagen, och jag kommer älska henne och minnas henne och hennes karaktäristiska spinnande för resten av livet.

Smilla, min vita, vackra drottning, jag vill tacka dig för den tid vi fick tillsammans! Du var en mycket älskad katt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar