onsdag, mars 10, 2010

Vargar dödade av "misstag"?

Jag hörde på nyheterna att fyra vargar blev påkörda av en rälsbuss i Dalarna, och att tre av dem var tvugna att avlivas direkt på grund av de allvarliga skadorna, samt att den fjärde troligen också måste avlivas när/om den hittas.
Nu har jag inte så mycket kunskap om just rälsbussar mer än det som min norrländska mor berättade om bussarna; att de gick fort och inte hade så lätt att stanna när de väl fick upp farten. Men det känns ju väldigt konstigt att en rälsbuss lyckas köra på fyra (!!!) vargar vid ett tillfälle.
Dalarna, Värmland och Jämtland har tydligen många invånare som verkar hata vargar. Min fd svärmor som var socialchef under några år i Dalarna, berättade att viltvårdarna vars jobb var att lägga ut mat till vargarna under kalla vinterdagar fick sina bildäck sönderskurna och avföring postat i sina brevlådor av ilskna vargmotståndare. Det är alltså vuxna människor vi talar om här, som beter sig så illa! Det är ju pinsamt!

I och med den stora diskurs som förs angående vargjakten (jaktkvoten som nog har missbrukats många gånger om vid det här laget) så verkar det som om det plötsligt blivit väldigt lätt att "råka" ha ihjäl vargar, av "misstag" såklart. Jag fick bara en känsla av att rälsbussen gasade på ordentligt istället för att bromsa när de såg vad det var för något på spåret. Men jag kan ju ha fel. Jag kan ju ingenting om rälsbussar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar