söndag, maj 06, 2012

Söndag 05.40

Igår blev en rolig men kort dag! Det startade med kosläppet i Kårsta, för att följas upp av en sen lunch på restaurang Piren vid Kungsholmen med vänner för att fira Kalle och Matts som sprungit Kungsholmen runt. Sen när jag kom hem blev jag sjukligt trött och gjorde en klassiker. Jag "skulle bara sova en timme eller två", så jag somnade vid 18 och vaknade upp 05.40 i morse...
12 timmars sömn. Jag missade alltså den fantastiska månen som alla skulle titta på i natt, Russin fick ingen middag och ingen kvällspromenad heller, och jag vaknade således i morse med kläder på och linser i ögonen (inte nådigt grusigt). Pigg som en lärka blev det till att ta en morgonpromenad med en rätt så kisssnödig hund. Vi styrde vår kosa mot Lötsjön.
Morgontimmar vid Lötsjön
Den lilla ån vid Lötsjön









Soluppgång i Kroatien

Och det var alldeles otroligt vackert! Jag älskar tidiga mornar, om de inte var så tidiga... Orkar sällan stiga upp så tidigt, men det är så fint innan allt vaknar. Så tyst och stilla. Man hinner rensa huvudet och tänka. På somrarna i Kroatien vaknar jag ofta tidigt, tidigt. Det kanske beror på värmen, men där är det alldeles underbart att vandra runt i stan innan alla vaknar. Det enda man har som sällskap är det tuffande ljudet av någon fiskebåt, och solen som börjar stiga mellan bergen för att kasta sitt guldiga ljus över staden.

Morgontimmarna i Sundbyberg är dock fåglarnas tid. Det var bara jag och Russin och hundratals fåglar. Längs golfängarna hade gässen flockats för att sova, och en morgontufsig andhane som vaknade av mig och Russin (som f.ö. ville äta varenda fågel) vankade långsamt fram till sin sovande andhona för att väcka henne. Det var bara så himla fint!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar