söndag, maj 29, 2011

Skärgården

Min far fyller år i juni och det är har på senare tiden varit svårt att köpa något till honom, för han vill inte ha något eftersom han hävdar att han redan har allting han behöver (kanske förutom några miljoner att slösa på onödiga saker såklart, men det blir svårt att ge). Men förra året bjöd familjen honom på en resa till Siarö som hade ett gammalt fort sedan andra världskriget, och på vägen hem åkte vi ångbåt. Min far verkligen älskar ångbåtar, och detta besök som även handlade om gammal militärhistoria satte djupa spår i honom, så nu har han äntligen klämt ur sig ett önskemål att få göra en liknande resa på sin födelsedag. Så jag har varit inne på Waxholmsbolagets hemsida och inser nu, 30 år gammal, att jag missat hela Stockholms fantastiska skärgård i hela mitt liv. Det är så förbannat enkelt att åka ut med färjorna, man kan t.o.m. ta sig dit kommunalt, och det är inte alls så dyrt. De flesta öar är fantastiska i sig med sina pittoreska små röda fiskestugor och handelsbodar, eller har gammal spännande historia, och många av dom har vackra sandstränder eller varma badklippor. Det är bara att ta med sig picnic eller kanske en grill och göra en heldag i skärgården. Kanske man har turen att få syn på en och annan vacker skärgårdsman?! ;) Jag är dels glad att jag ska försöka utnyttja min egen skärgård denna sommar, men också lite ledsen att jag missat den i hela mitt liv. Det är fy skam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar