fredag, augusti 12, 2011

Aubergine

Det börjar kvällas och jag är så hungrig så jag döööör! Men jag har inte fått tillbaka min vinteraptit än, vilket bara kan ses som en fördel faktiskt. Sommardieten håller vikten lite bättre, och eftersom jag är lagd åt det fysiskt lata hållet så är jag glad så länge jag håller mig till den.
Så idag stod jag i affären och hade ingen aning om vad jag skulle äta till middag, så jag grabbade tag i en tjusig aubergine, en grönsak jag i princip inte kan någonting om.
Sen testade jag ett enkelt recept att ungssteka den, men det är svårt att få till det bra, för auberginen suger i sig mängder med olivolja. Man måste också krydda ordentligt med salt för att den ska smaka något och sen när den steks i ugnen så rinner oljan ut igen, så det blir väldigt oljigt.
Man kan tydligen preparera den på olika sätt innan, och jag tror att den har potential att smaka ganska så gott som t.ex. substitut till potatis eller som extratillägg i en maträtt.
Dagens rätt var ok, om än lite oljig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar