måndag, oktober 11, 2010

Gör ont att såra...

Idag tror jag att jag sårade en vän. Men han har även sårat mig. Jag sårade honom med sanningen om honom själv. Det måste ha gjort ont, för det var en jobbig sanning tror jag.

Det hela började så bra, jag trodde, eller kanske hoppades, att vi var på samma mentala plan. Men jag misstog mig. Jag såg förbi alla murar och fasader, jag känner igen sådana allt för väl själv, och det skrämde nog livet ur honom. Jag vet inte om han blev rädd för vad jag skulle se, eller kanske att det inte fanns något där att se? Vad vet jag... Han anstränger sig så hårt för att vara så cool hela tiden att han glömmer bort att vara sig själv.
Var dig själv, min vän. Om du vågar.

Jag ser. Jag ser dig, min vän. Jag har varit med ett tag, jag har varit med om mycket. Jag är en gammal själ i en ung kropp. Har alltid varit. Jag ser så mycket mer än jag själv ibland insett, eller vad andra inser. Oftast kommer jag underfund med det efteråt. Alla pusselbitar som faller på plats i efterhand. Jag tänker allt för ofta "men det var ju det jag såg..." Ofta för sent. Skadan är redan skedd.

Nu ser jag honom bara som en ung, förvirrad och bruten själ, i stort behov av att bli älskad- älskad av allt och alla. Jag har varit där. Min vän, man kan inte bli älskad av alla!!

Han tror att han har sådan koll, men det har han inte. Han famlar i mörker. Han skadar sig själv med sitt beteende. Och jag var tvungen att säga det till honom. Inte för att jag tror att han bryr sig egentligen. Jag är nog bara ännu en i mängden, ännu en som han sluter ute. Jag skulle ha kunnat gett honom all tid, grävt mig igenom murar och smuts och lyssnat, lärt känna på riktigt, men han betedde sig illa.

Man beter sig inte illa mot denna kvinna utan att få känna av det efteråt. Jag har min stolthet och heder, jag stormar när storm behövs.

Så idag fick han den, sanningen. Men den visste han redan om.
Player, nothing but a player!

Det är så synd, så tragiskt min vän, du har ju så mycket potential.
Du kastar bort allt det, och ditt eget rykte.
Sök inte den som ska älska dig.
Älska dig själv istället, min vän.

1 kommentar:

  1. Det är när man slutar söka som man inser att man famlat i mörker. Utan sin egen kan man inte finna andras kärlek. Han kommer nog upptäcka det han med så småningom. Får vi hoppas.

    SvaraRadera