tisdag, november 09, 2010

Sjuka djur

Som jag kämpar med dessa djur! Hela karusellen började med mjölksnoken som inte ville äta, och som dog bara efter en vecka hos oss. För att vara ärlig tror jag den var sjuk redan innan den kom till dit. Sen dog skorpionen förra helgen, vilket är jättekonstigt då den varit pigg hela tiden. Nu mår ena leopardgeckon dåligt, den är förstoppad och måste behandlas genom att tvångsmatas med liten spruta fylld med paraffinolja och larvinälvor. Vi var med den till veterinären idag, ett besök som kostade skolan 1600 kr (en summa som vi kunde fått typ 5 nya geckos på...) Vi vet inte om den överlever, men vi hoppas på det bästa nu. Grejen är att man måste räkna med lite svinn när man har många djur. Och speciellt när det är djur som dessa, som inte är så lätta att se om de mår dåligt förrän det är försent. Vi har bara haft dom i ca 6-7 veckor. Reptiler och amfibier fungerar så, de håller masken tills de verkligen inte kan och då har det oftast gått så långt att de dör.

Mina arbetskamrater skojar såklart om detta, och det var roligt de första gångerna, men nu börjar jag tycka det är lite trist att höra kommentarer som "vilka djur har dött idag då?", när det faktiskt bara är två av alla våra djur som har strukit med. Jag har redan dåligt samvete, även om jag självklart gör allt i min makt för att djuren ska må bra. Jag jobbar över nästan dagligen med dessa små individer, jag har lagt ut en del egna pengar på saker som de behöver. Jag är ingen supermänniska och jag gör det jag ska. De har rätt klimat, de får rätt belysning, de får rätt mat, mer än så kan jag inte påverka. Dessutom är det ju tråkigt för eleverna när djuren inte överlever, för det tar bort deras självkänsla även om det ingår att lära sig om livets lotteri. De flesta som inte jobbat med djur eller har "känsla" för djur har lätt att droppa en och annan kommentar, men nu börjar jag tröttna. Kanske dom ska prova själv att hålla reda på allting ett tag, så får vi se hur många djur som överlever den behandlingen (eller avsaknaden av behandling...)?

Om ett djur börjar bete sig annorlunda kan det vara ett tecken på att det mår dåligt. Nu tycker jag plötsligt att alla våra djur börjar bete sig underligt. Jag tror t.ex. att vår Pacman-groda mår dåligt. Eller börjar jag bli paranoid? Jag hoppas iaf att ormen kommer ömsa utan svårigheter snart, det är bara en fråga om tid...

Förresten så misslyckades min syrsodling. Jag blötte oasisen alldeles för mycket så den började mögla. Trial and error, jag ska prova igen. Skam den som ger sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar