fredag, februari 25, 2011

Sex- och samlevnadskursen

Igår och idag har jag fått lite andrum från vardagen. Jag fick gå med en kollega på en kurs om ungdomars perspektiv på sex och samlevnad, eftersom det är hon och jag som håller i sexualkunskapen på skolan. Jag måste ge cred till LAFA (Landstinget förebygger Aids) för deras informativa och mycket bra grundkurs! Det pratades om allt från vanligt sex, identitetstankar och sjukdomar till dilemman i undervisningen.Vi var en brokig skara av lärare, sjuksköterskor, barnmorskor och fritidsledare i alla åldrar och olika kön. Kul att se så många killar med på kursen!
Föreläsarna tog upp relevanta teman och de blandade ofta i en stor portion humor och en hel del tankeställare i sina föreläsningar. Jag blev mäkta imponerad av Gisela, en tant som arbetat som barnmorska under mycket lång tid, och hennes fantastiska sätt att prata om sex och ungdomar! När jag blir pensionär vill jag bli som hon! Det var också intressant att lyssna på HBT-föreläsningar och unga människors tankar om identitet och kön.
Det var också en hel del allvar, sista föreläsaren pratade om Hiv/Aids och efter halva sin föreläsning droppade hon att hon själv hade utveckat aids. Det är så lustigt det där med fördomar. Jag ser mig själv som en rätt öppensinnad människa och vill gärna prova på nya saker (dock inte hälsofarliga) och träffa nya människor och lära mig mer om kulturer och tycker själv att jag har få fördomar, men ändå besitter jag fördomar som jag själv inte tror jag har. Som denna gång. Självklart är vi ju alla införstådda med att hiv varken syns utanpå eller kan sägas drabba bara vissa typer av människor, men vi åhörare blev nog alla ändå förvånande att en medelålders, ung, snygg och välmående, svensk kvinna hade aids. Så visst har vi fördomar! Och visst är det nyttigt att faktiskt få sig en örfil då och då och faktiskt vara tvungen att vidga sina vyer. Det är nyttigt att lära sig och det är nyttigt att värdera om.
I vilket fall som helst så har jag mycket nyttigt att ta med mig in i klassrummet framöver. Nu är det helg och jag ska glömma uppmaningar och förmaningar och ha ledigt och roligt! :)

1 kommentar:

  1. Jag jobbade med sexualundervisning på RFSL under gymasiet, det var hur kul som helst. Det var under hela den där "Fråga Olle"-hysterin. Jag ger också cred till LAFA som utbildade mig och mina kollegor. 3 år jobbade jag där 1-2 kvällar i veckan.

    SvaraRadera