lördag, mars 26, 2011

Frida Kahlo

På mitt jobb har vi en person som verkligen vet hur man ska noppa ögonbryn. Hon är ett fulländat proffs på detta, och då hon gjort ögonbrynen väldigt fina på mina arbetskamrater så ville självklart jag också. Det är bara det att jag själv noppat mina rätt hårt genom åren eftersom jag är halvt sydlänning och därför har rätt buskiga ögonbryn. Nu måste jag låta min buskmaskar växa ut igen för att min kollega ska kunna forma dom på rätt sätt från början. Jag har ångest över detta då de har en tendens att växa vilt och spretigt, så jag kommer bokstavligen att se ut som den mexikanska målerskan Frida Kahlo. Eller för er som läst Mort, så kommer mina ögonbryn att se ut som hans. Ve ch fasa, men ska man bli fin får man lida pin. Tålamod är en dygd. Jag kan inte heller riktigt bestämma mig om det är bra eller dåligt att jag bor ensam under denna tillväxtperiod. Om man å ena sidan hade haft någon hade han förhoppningsvis haft överseende med detta buskeri, så då hade det inte gjort något. Å andra sidan har jag gett upp spanandet, jag ser ju ut som jag gör och det är ju inte så att de står på kö utanför min dörr i förhoppning att bjuda ut mig, så jag kan gå runt i lugn och ro och bryna till mig. En kamrat på jobbet och jag har helt olika syn på det där med singelliv. Jag anser att om man träffar någon så är det först då man anstränger sig för att vara fin (och då menar jag självklart inte att man ser ut som fan i vanliga fall), när man inte har någon så är det alltså inte lika viktigt. Han anser tvärtom, att man försöker vara fin när man inte har någon just för att locka till sig någon, och att man sunkar till sig när man väl träffat någon. Jag tror hans syn på det hela är det vanligaste. Men jag tycker på något sätt att det är fint om man träffar någon à la naturelle och förvandlas från den fula ankungen till en svan. Det är ju definitivt finare än tvärtom. Det är bara svårt att hitta någon som ful ankunge. Speciellt en ankunge med Frida Kahlo-ögonbryn.

Självporträtt målat av Frida Kahlo (1907-1954).
Vacker, men väldigt onoppad.

1 kommentar:

  1. Jag kör nog också mest på att vara ful ankunge tills jag träffat någon. Det blir lite mer motiverat då också när man har någon att vilja vara fin för. :)

    SvaraRadera